Tuesday, 11 October 2011

Amboi.... beli lembu sampai dua ekoq!

Sapaan dan senyuman yang indah, pagi dingin ...
cikgu! cikgu!
Ya .... kenapa?
Cikgu, lembu-lembu tu dah ada.... sampai pagi tadi
Ya ka..... ok...ok, nanti cikgu pi ‘melawat’ .... Terima Kasih ...
...                                                                                                                                                            
Tengahhari di koperasi
... cikgu nak beli lembu ka?
Yup! cikgu nak dua ekor
Lembu pink? (Errrr..... ???)
Tak... nak yang coklat ja...
Terima Kasih
Sama-sama tersenyum,
...                                                                                                                                                              
Susulan selepas itu
Amboi, Cikgu Nae... lepas dengar bajet, beli lembu sampai dua ekoq...
Haha...  ustaz Fadzil ni... itulah ... ustaz nak sekor?
...                                                                                                                                                              
Hakikat sebenar: Bajet bagi saya
Alhamdulillah, sebagai penjawat awam...
Hakikatnya, mampukah saya membeli lembu-lembu itu... haha ha

Tidak mungkin kerana bajet itu saya bersuka-suka membeli lembu
Membeli apa sahaja
Tidak!
Kerana saya tahu, GST mungkin sedang menunggu
Cukai barangan... perkhidmatan GST
Khabarnya akan dilulus dalam sidang Dewan Rakyat kelak
Ada peningkatan gaji, adalah nanti peningkatan yang lain
Pasti ada timbal balik ... sorong papan tarik papan

Juga cerita-cerita harga rumah yang mungkin akan meningkat... kata rakan mungkin 20% tahun depan
Minggu lepas, kami yang belum ada aset tersebut, ronda-ronda melihat rumah-rumah
sekitar Gurun, Sungai Petani... tapak rumah tanah bukit, tanah potong
Lagak bagai penyelia melawat tapak projek
Kata rakan mesti beli tahun ini... dalam hati saya turut risau
Tidak mahu gopoh... namun memang risau

Kalau saya penjawat awam ini ada kerisauan
Saya terfikir mereka yang lain...
Pekerja tanpa slip gaji ... juga pekerja swasta...
Pekerja kotaraya yang tinggi kos hidupnya

Kesimpulannya:
Mari kita merancang perbelanjaan kita
Bijak-bijaklah berbelanja

15 comments:

  1. salam

    dah dekat raya haji ni

    teringat lembu

    ReplyDelete
  2. betul ke gossip beli lembu tu???
    heheh

    ReplyDelete
  3. cg.Iman;

    Salam,
    kan... cepatnya dah nak raya haji
    teringat lembu?
    agak2 lembu teringatkan kita tak?

    ReplyDelete
  4. diana;

    yg sah betul: saya beli susu yg ada 2 ekor lembu
    yg lain, cakap2 MUNGKIN... haha

    ReplyDelete
  5. harga barang akan naik sejajar dgn kenaikan gaji. Terkadang terfikirkn bagaimana pula nasib buruh, nelayan dan petani.

    ReplyDelete
  6. cg.Shameel;

    selalunya begitulah kan...
    "sorong papan tarik papan"
    betul, nasib buruh, nelayan petani...

    ReplyDelete
  7. tukar cara hidup. tukar umno bn.

    ReplyDelete
  8. inilah yg di katakan lembu punya susu, marigold dapat nama..haha

    ReplyDelete
  9. barang naik ni yang tak best dgr ni

    ReplyDelete
  10. harga rumah nak naik lagi?? ermm

    ReplyDelete
  11. Cikli;

    (-.-) errrr.... ;-)

    ReplyDelete
  12. budak penjara;

    hehe... betoi!
    ada budak tu, penjara punya besi...
    dia pula dapat nama "budak penjara" =)

    ReplyDelete
  13. cikguden;

    hehe... lepas PRU kita tunggu tengok na...

    ReplyDelete
  14. dhiera;

    harga rumah sekarang makin naik ja
    kalau turun... rumah tu ada masalah ...

    ReplyDelete
  15. eh dh nk dekat raya haji ni, lembu blm tempah lagi la...hu.hu.hu....

    ReplyDelete

Terima Kasih atas keperihatinan. Ia bermakna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...