Monday 25 July 2011

Itu kereta Isa...

Catatan sepetang perjalanan bersama ayah
Jumaat, petang.
Kereta yang dipandu bergerak perlahan menyusuri mini tar kampung kami. Bertembung dengan 3 orang anak-anak kecil kampung berbasikal. Salah seorang daripadanya mengangkat tayar depan basikalnya... bergaya dengan megah. Dua orang yang menyedari pandangan tajam ayah segera menepi. Anak itu yang tadinya beriak megah kelihatan berubah air mukanya menyedari Pak Ngah Dun ada dalam kereta itu dan sedang merenungnya. Pasti agak risau dileteri ayah bila datang belajar Al-Quran keesokan hari. Saya, emak dan adik hanya tersenyum...

Kami melawat sepupu di hospital. Anak tunggal adik perempuan ayah. Sebenarnya pagi tadi ayah sudah ke sana seorang diri. Setiap hari selepas subuh, ayah adalah pelawat pertama dan tetap yang akan ke sana menghantar sarapan untuknya. Sudah dua minggu. Sampaikan jururawat di sana sudah kenal ayah “Hai... tiap-tiap hari sarapan sampai lebih awal daripada kami ni...?” Tiada yang menyuruh, tapi ayah amat risau bila ada orang sakit. Lagipun hubungan ayah dengan adik beradik dan anak-anak buahnya sangat rapat. Walaupun ayah memang cenge.  Saya mungkin tidak dapat mencontohinya sikap  itu... Ya lah, sekarang, kadang-kadang saudara sendiri pun ada yang kita tidak kenal.

Dalam perjalanan, bertembung pula dengan sekumpulan anak muda bermotosikal...menyelit-nyelit. Ada yang menunggang tanpa kaki, ala-ala superman. Ayah mengingatkan “bawa elok-elok, budak-budak ni bukannya kira apa dah, kita yang kena berjaga-jaga”. Sambung ayah “Entahlah... suka sangat buat kelakuan yang orang benci...”
Dalam hati saya “suka sangat menunggang tanpa kaki macam tu... nanti betul2 tak ada kaki... baru tau”... mungkin saya tidak sesabar ayah.

6.45 petang, bertolak pulang...
Tiba-tiba, adik bersuara “ tengok!!! Kereta apa tu? Macam pelik sikit bentuk kereta tu...”
“Mana adik?” Tanya saya. Kebetulan lampu merah... kami sama-sama menunggu untuk melihat kereta tersebut. Masih baru... Kereta yang dipandu seorang lelaki bersama beberapa lelaki yang lain. Gaya orang bekerja...

“Bukan jenis kereta yang orang nak tengok... orang tengok sapa pemandu, sikap dia, cermat atau tak....” Sambung ayah lagi, “Ni kereta orang baik-baik ni, ada ilmu... faham undang-undang,  kereta Isa ni...”  Lancar ayah menerangkan.

Mak di belakang lantas bertanya “Isa mana?, kenai ka?” . Ayah senyum dan ketawa sedikit... “Laaa... semua orang kenai...” balas ayah.

Saya pun tersenyum sebab ternampak pelekat bulatan berpalang I.S.A pada cermin belakang kereta itu... ha ha saya pun kenal Isa itu...
Adik pula menambah “Ayah nampak tak satu lagi pelekat kat kereta tu?”. Saya tersenyum lagi.... dan pura-pura bertanya... “Yang mana?” 
Ayah menunjuk dengan bangga “Gambar Nik Aziz tu.... “ ha ha... meriahnya perjalanan petang jumaat lalu....

3 comments:

  1. Ingatkan kereta isa mana la tadi..he he..

    ReplyDelete
  2. bukan isa samad ye..
    seronok spend masa dengan mak ayah

    ReplyDelete

Terima Kasih atas keperihatinan. Ia bermakna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...