Friday, 10 February 2012

Sarungkan semangat...

Saya renung.... belek-belek. ... errr macam pelik tak ejaan 'belek-belek' ni?
Rasa bosan! tidak dapat membuat pilihan... Semuanya tiba-tiba tidak kena pada jiwa

Pernah tak berlaku pada diri???. Berdiri di depan 'gobok' pakaian beberapa minit. Nak iron baju untuk ke tempat kerja esok. Namun, tidak dapat membuat pilihan. Semuanya tidak kena. Rasa bosan, buruk dan suram...

Seorang rakan guru berkata "kalau berdiri lama depan almari, tidak tahu nak iron baju yang mana... maksudnya perlu buat baju baru". 
Betul! Betul! Betul! Bila ia berlaku pada diri, saya setuju!!!

Adakah pakaian itu sudah hilang serinya... atau hati ini telah berubah. Seri itu sudah hilang!
Kadang-kadang selera perlu ditukar... mencuba sesuatu yang baru. Ya! untuk mencipta semangat... Keyakinan... 

p/s: Teguran seorang kakak, rakan guru kepada saya "Kenapa kebanyakan warna baju Nae... gelap, suram dan masam?"
Jawapannya, warna yang gelap, suram... masam itu selesa...
 
Maksudnya:
"Ya Allah bagiMu segala pujian, Engkaulah yang memakaikannya padaku. Aku memohon kepadaMu kebaikannya dan kebaikan tujuan ia dicipta dan aku memohon perlindungan denganMu daripada kejahatannya dan kejahatan tujuan ia dicipta".


17 comments:

  1. Gelap, suram dan masam. Selesa atas citarasa sendiri. Terima kasih atas kunjungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serunai;

      bila ia gelap, saya rasa selesa kerana tidak terlalu terserlah...

      Delete
  2. ASSALAMUALAIKUM WBT...

    Betul3x! Saya selalu menghadapi situasi seperti itu..
    Terutamanya bila nak pergi kenduri atau ke bandar..Memang selalu kena marah dengan mak, baju banyak tapi satu pun macam tak sesuai nak pakai..heeee..^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila banyak pilihan pun pening kan Noorieda?
      banyak pilihan tetapi semuanya tidak kena...ishhhh

      Delete
  3. memang selalu jadi juga pada saya . jemu dok ulang baju yang sama :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... rasa jemu tidak bersemangat

      Delete
  4. tepat skali...trkdg kita inginkan yg baru utk menaikkan mood yg xceria...sbb tu setiap kali xde mood akak akn jahit baju baru.....he.he.he....

    ReplyDelete
    Replies
    1. NzA;

      baju baru boleh suntik semangat!
      Wah! banyaklah baju baru kalau macam tu....
      saya ada jahit baju baru, tapi suka tangguh-tangguh... lambat siap

      Delete
  5. ya...pakai apa yg kita rasa selesa...asalakan aurat terjaga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong Cikgu Ma...

      Masih berusaha, masih ingin memperbaiki cara berpakaian

      Delete
  6. bagi lelaki pula tak bermasalah dari segi pakaian utk kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cg.Shameel;

      itulah... kadang2 cemburu melihat 'mudahnya' lelaki
      dan, pakaian mereka sukar dibezakan baru atau tidak...

      Delete
  7. pernah jugak rasa macam tu tapi fikir nak iron baju malas. nak pakai baju yg tak payah iron dah selalu~ ermmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. dhiera,

      selalunya bila kelam kabut, cari baju yang tak payah iron...
      Hari Khamis malas mengiron sutera batik... tapi, perlu juga... huhu

      Delete
  8. Nak pilih baju pun ikut kena aura masa itu kan...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju ckLah!

      kalau belum ada aura, saya tunggu subuh2 nanti
      mesti aura 'lipas kudung' datang segera... hahaha
      iron apa2 sahaja

      Delete
  9. selera masing2...yang penting selesa kan cikgu...

    ReplyDelete

Terima Kasih atas keperihatinan. Ia bermakna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...