Wednesday, 28 September 2011

Onde-onde, buah melaka dan cigaret


Di Kedah ia BuahMelaka
Tiga hari Nik Fakhrul (Fakhrul atau Fakhruddin... saya kurang jelas....) tinggal bermalam di rumah ayah.
Nik dari Kampung Telaga Batu or Bata???  Kelantan,  ikut adik balik kampung sambut Ramadhan.
Ayah : Nik, kat Kelantan ada tak kuih ni?
Nik    : Ada...
Ayah : Kalau ada orang panggil apa?
Nik    : Onde-onde...
Ayah : Haih... salah ni.... salah... onde-onde macam lain...
Nik buat muka macam sedang berfikir banyak... macam keliru dan bersalah
Saya  : Memang orang sana panggil onde-onde la ayah...

Di Kedah ia Onde-Onde

Ayah masih nak perbetulkan... ( niat bergurau... )
Ayah : Salah ni... nanti balik Kelantan bagitau depa... ni buah Melaka
Kemudian, tanya lagi nama kuih yang seterusnya ...
Tiba-tiba ...
Ayah : Nik, Muhammad Naim merokok tak kat sana?
Selama ini, Muhammad Naim ini memang tidak merokok.
Dirumahlah ... Setelah bekerja ni... entahlah....

Dan di rumah kami memang tiada lelaki yang merokok termasuk menantu-menantu ayah. Jadi, kalau ada bau rokok... pasti dapat dikesan segera)

Ambil jalan selamat...
Nik    : Naim, kamu ada merokok tak?
Sunyi.... saya jeling-jeling jahat pada orang yang bernama Naim. Jeng... jeng...jeng...

Sebelum bekerja tidak merokok... kenapa sekarang berjinak-jinak?
Baru bermula .... boleh tamatkan... Ia bukan keperluan!

Wahai adik, jangan lakukan kerana takut pada ayah.
Lakukan kerana rasa sayang...
Sayang pada diri sendiri
Sayang pada ayah... mak... kami semua...



8 comments:

  1. sesetengah org kelantan panggil 'buah kekah chaar'.kat sumatera barat dikenali sebagai gula saka

    ReplyDelete
  2. buah kekah chaar. dasat tul nama. tapi memang macam tu pun kuihnya. huhu

    ReplyDelete
  3. yang bawah tu...tak silap kat trg panggil buah bom...err..eh ke bukan? he he

    ReplyDelete
  4. bloghok;

    onde2 ?
    buah melaka?
    cigaret????

    ReplyDelete
  5. cg.Shameel;

    pertama kali dengar 'buah kekah chaar'... :)
    kekah macam gigit kan?
    Chaar???

    ReplyDelete
  6. cikguden;

    haha... setuju!

    ReplyDelete
  7. Afida;

    buah bom??? haha... ini pun dasyat!
    Onde-onde tu inti kacang kan?

    kat Kedah ada 'cucoq Bom'. Cucoq kembong a.k.a cekodok kosong

    ReplyDelete

Terima Kasih atas keperihatinan. Ia bermakna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...