Thursday 23 June 2011

Itu Cincau

Cincau .... Siapa yang suka minum? Sejuk atau panas? Untuk yang menggemarinya, ia memang sedap dan menyegarkan.
Cincau atau grass jelly ini terhasil daripada pengeekstrakkan air rebusan rumput atau daun pudina atau pokok cincau ‘mesona chinensis’ bersama kalium karbonat. Ada pelbagai jenis daun cincau kalau kita tanya Encik Google
Secara umumnya cincau ada berwarna hijau dan ada yang berwarna hitam. Siapa yang gemarkan cincau? Ada kebaikannya mengamalkan minuman cincau ini.
Kalau sesiapa yang panas semacam ja, bolehlah cuba. Ia mampu meredakan panas dalam. Malah, masalah sembelit dan kembung perut juga dapat diatasi sebab cincau ada kandungan serat yang tinggi.
Selain itu, juga mampu meredakan demam malah membersihkan organ pencernaan daripada zat karsinogen yang menyebabkan kanser.
Menurut kajian, tumbuhan cincau mengandungi karbohidrat yang mampu menyerap air. Ia juga mengandungi kandungan alkolid yang cukup banyak sebagai bahan ubat dan anti kanser.
p/s: Banyak lagi khasiat cincau, perlu tanya En.Google ni...
Sepastinya cincau adalah minuman yang tidak akan dilepaskan menjelang Ramadhan nanti...dan tiada kaitannya dengan cincai kecuali dalam ayat ini. "Walaupun Mat Arip Leman menyediakan Sirap Bandung Cincau dengan cincai, rasanya masih enak dan menyegarkan"

2 comments:

Terima Kasih atas keperihatinan. Ia bermakna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...