Thursday 19 May 2011

Pernahkah anda???


Hari Malas.... Minggu Malas.... Bulan Malas? pernahkah kita mengalami perasaan seperti ini?
he he... bukan hari yang malas...  tapi individu yang melalui hari, minggu atau bulan dengan penuh kemalasan.
Pernah tak? Jujurnya, saya akan atau sering juga mengalaminya... entah mengapa? Ia seolah satu putaran, berulang-ulang. Rutin barangkali....
       Terdapat hari di mana kita melakukan segalanya dengan penuh semangat dan keyakinan. Segalanya berjalan mengikut perancangan. Kalau tidakpun, perkara yang tidak selesai akan disambung semula dengan semangat yang tetap membara. Kita mampu tersenyum dan merasai kepuasannya. Malah penampilan dan keyakinan kita amat tinggi. Makan dengan penuh rasa nikmat, malah perbualan dan gurauan bersama rakan atau keluarga terasa amat membahagiakan.
       Namun, bila tiba hari, minggu atau bulan yang penuh kemalasan.... segalanya berubah. Seolah kita menjelma menjadi individu yang amat berbeza. Kerja dilaksanakan tanpa sepenuh hati walau hasilnya masih boleh dibanggakan... tetapi tiada rasa puas, rasa gembira, rasa yakin seperti yang sepatutnya. Apatah lagi keyakinan diri telah melorot ke tangga terbawah. Tegur sapa dengan keluarga dan rakan-rakan kerja hanya sekadarnya... perbualan atau gurauan dirasakan hambar (mungkinkah ada rakan-rakan yang menyedarinya). Walaupun bukannya palsu, namun bukan sepenuh hati. Apapun, hati keluarga, rakan-rakan sebolehnya dijaga, walau emosi dan hati sendiri diserang virus malas yang merosakkan segalanya.
        Emosi yang mendorong perilaku atau tindakan malas ini telah menguasai segalanya. Contoh, malas untuk membuat persediaan ke tempat kerja, menjadikan kita kelihatan tidak bermaya dan paling teruk agak selekeh (mungkin pada mata dan perasaan kita sendiri), yang akhirnya mewujudkan satu perasaan kurang keyakinan untuk menghadapi hari-hari malas tersebut. Segala kerja ditangguh dan dikumpulkan dengan impian akan muncul semangat baru yang mungkin tiba dalam waktu terhampir... 
       Namun agak menyakitkan melalui detik-detik tersebut dengan pertanyaan bila semangat baru akan tiba? mana sifat rajin yang tiba-tiba lesap? mana keceriaan yang benar-benar jujur? mana rasa yakin yang mampu mengalahkan segala rasa malas ini? Persoalan, pertanyaan tanpa ada usaha mengubahnya? Ada usaha... namun minda mengharapkan ia hanya rutin yang akan berlalu mengikut putaran alam... Cepatlah berlalu.
Pernahkah anda???  

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih atas keperihatinan. Ia bermakna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...